Częste pomyłki korepetytorów, o których najpierw nie pomyślałeś

pomyłki korepetytora


Nie ma ludzi, którzy nie popełniają błędów. Każdy z nas kiedyś był tym „początkującym”. Jednak w niektórych zawodach - inżynier, lekarz, nauczyciel błędy mogą mieć poważne skutki. Ten artykuł jest zbiorem wskazówek, które mogą pomóc korepetytorom w uniknięciu pomyłek.

Niesystematyczność i brak konkretnych wymagań

Jeszcze przed rozpoczęciem zajęć należy ułożyć pewien zestaw reguł, który będzie obowiązywał wszystkich. Takie zasady powinny być stałym elementem każdej lekcji. Nie ma tutaj mowy o wprowadzaniu ich, kiedy nam się przypomni. Należy również nauczyć ucznia porządku: zawsze musi wiedzieć, gdzie znajduje się jego miejsce nauki, a także niezbędne materiały. Utrata tego „rytuału edukacyjnego”, z punktu widzenia niedbałego ucznia, jest bardzo wygodnym powodem jego nieprzestrzegania. Dlatego jeśli prowadzisz zajęcia nie według podręczników, ale według innych materiałów naukowych, stwórz sobie dziennik i zapisuj w nim omawiany materiał i prace domowe. Będziesz wiedział, co należy omówić w następnej kolejności nawet kiedy prowadzisz korepetycje dla kilkunastu osób w semestrze.
Rodzice powinni być świadomi o postępach w nauce swoich dzieci, dlatego warto wyznaczyć dogodne dla Ciebie godziny konsultacji, w których będziesz mógł przekazać im najważniejsze informacje. To jest też dobry moment, aby przekazać ewentualne uwagi o złym zachowaniu dziecka. Pamiętaj - wszystko z odpowiednią dozą subtelności, ponieważ inaczej pozostanie niesmak.


Brak planu zajęć

Znajomość tematu wcale nie zwalnia Cię z przygotowania do zajęcia. W swoim planie napisz, co będziesz omawiać i ile czasu na to wystarczy. Nawet jeśli Twoim zdaniem materiał jest prosty, przestudiuj go uważnie, myśląc, jak można to wyjaśnić uczniowi, bo może on mieć trudności w zrozumieniu materiału.


Dodatkowo zawsze należy być przygotowanym na to, że praca domowa ucznia może nie zostać wykonana. Dlatego zamiast przejść do nowego tematu musisz zająć się odrobieniem pracy domowej wspólnie. Podsumowując: dobry plan powinien zawierać kilka wariantów przeprowadzenia lekcji.

Czas realizacji należy oszacować z góry. Pamiętaj, że całkowicie niedopuszczalne jest przerywanie uczniowi w trakcie wykonywania zadania tylko dlatego, że założony plan nagle się nie powiódł. Pomyśl nad wariantem B, C itd.

Ogólnikowe podejście do indywidualnego problemu ucznia

Jeśli jesteś początkującym nauczycielem, najprawdopodobniej nie utworzyłeś jeszcze obszernej biblioteki metodologicznej, ale nic nie szkodzi. Istotna jest Twoja chęć do stałego rozwoju w tym kierunku. Uczniowie mają różne trudności edukacyjne i różne cele, więc podręczniki powinny być dopasowane do nich w sposób indywidualny.
Poświęć trochę czasu na wyszukiwanie i wstępną ocenę materiałów, żebyś nie tracił czasu swojego i ucznia. Następnie, w celu ułatwienia wyszukiwania potrzebnego materiału na określony temat, możesz stworzyć katalog dostępnych zasobów.

Brak samodyscypliny u wolno uczących się

Uczniowie, którzy potrzebują więcej czasu na zastanowienie, potrzebują też, żeby korepetytor kontrolował ich efekty w nauce. Nigdy nie można tracić do nich cierpliwości. Krzyki i przekleństwa przerażają dzieci, blokują ich procesy myślowe i tworzą kompleksy. Nawet jeśli musisz wyjaśnić materiał na dwadzieścia pięć różnych sposobów, zanim uczeń zrozumie, czego się od niego oczekuje, postaraj się potraktować go pozytywnie.

Jesteś super nauczycielem, jeśli znasz dwadzieścia pięć sposobów wyjaśnienia jednego tematu - możesz być dumny ze swojej cierpliwości! W końcu i tak osiągniesz swój cel, a wtedy wdzięczność takiego ucznia będzie najlepszą nagrodą.

Prostota materiału

Początkujący nauczyciel, student lub uczeń może odczuwać euforię z powodu zdobycia nowej wiedzy zawodowej lub nowego statusu. Wtedy najlepiej chciałby zdobyć całą wiedzę od razu. Jeśli nauczyciel ulegnie takiej presji ucznia, może wyrządzić krzywdę, a nie pożytek. Wtedy prawdopodobnie pojawi się zwątpienie w system nauczania tego przedmiotu na tym etapie, zwłaszcza w szkole podstawowej.

Unikaj zawiłości i terminologii, nawet tej, którą uczeń musi znać („dodatek”, „przysłówek”, „dyfuzja”, „katalizator”) i zamiast tego używaj wyrażeń opisowych, aby nie przeciążać jego mózgu ... Konieczne jest dokładne poznanie programu poszczególnych zajęć i przestrzeganie go, uwzględniając dogłębną wiedzę i umiejętności każdego ucznia.

Teraz korepetytorzy i nauczyciele często muszą prowadzić zajęcia online, ale nadal czują się niepewnie. Dlatego zebrałam jeszcze parę pomocnych wpisów.