Jakie formaty są dostępne w nauczaniu?

formaty w nauczaniu

Istnieje wiele klasyfikacji formatów w edukacji online. Dzisiaj podam te, z których sama korzystałam. Podoba mi się myśl Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam, pozwól mi zrobić - a zrozumiem”.

Zgodnie z tym powiedzeniem proponuję podzielić formaty na: teorię i praktykę

A) Teoria

Mówię, a ty słuchasz (obejmuje to wszelkie formaty, w których ekspert przekazuje informacje za pomocą mowy, a uczeń słucha i zapamiętuje)

Ja robię, ty oglądasz (tutaj ekspert nie musi mówić, ale „pokazuje informacje” w praktyce. W tym przypadku student pozostaje biernym obserwatorem).

B) Praktyka

Ty robisz, ja poprawiam (w tym przypadku uczeń tworzy dane działo, a nauczyciel poprawia w trakcie procesu tworzenia)

Robisz to sam, ja sprawdzam wynik (tutaj nauczyciel koryguje wynik pracy, a nie jej przebieg).

Zobaczmy, jakie formaty mogą znajdować się w każdej z wymienionych teorii:

„Mówię, a ty słuchasz”

W tej grupie będą formaty, za pomocą których będziemy przekazywać informacje uczniowi.

  • Wideo (webinar, nagranie webinarium, film instruktażowy)

  • Animacja (w formie bazgrołów lub kreskówki).

  • Lekcje audio (wykłady audio, audiobooki, podcasty).

  • Teksty (książki, artykuły, długie książki). W tym przypadku „rozmawiamy” z uczniem za pomocą tekstu.

  •  Materiał wizualny: infografiki, mapa myśli, slajdy.

Ja robię, ty oglądasz

Ta grupa będzie miała różne formaty, które pomogą nam w zademonstrowaniu uczniowi, jak wykonać określoną czynność.

Może to być film przedstawiający działania eksperta, screencast (nagrywanie ekranu), tablica wirtualna, udostępnianie ekranu na żywo.

Ty robisz, ja poprawiam

W tej grupie znajdują się formaty, które pozwalają na wyrażenie opinii na temat działań w momencie ich wykonywania.

  • Grupy mastermind, burze mózgów, kursy mistrzowskie (wszystko to można zrobić w Zoom, MyOwnConference, Clickmeeting).

  • Sparing (na przykład w formie dyskusji między dwoma uczniami, gdzie nauczyciel pełni rolę arbitra i komentuje cały proces ćwiczenia).

  • Interaktywne filmy.

  • Gry, quizy (takie, w których uczestnik natychmiast otrzymuje informację zwrotną i rozumie, co zrobił dobrze, a gdzie popełnił błąd).

  • Boty na czacie.

  • Symulatory (dialogi, symulatory wideo, zapamiętywanie). Tutaj informacja zwrotna jest udzielana automatycznie, bez udziału eksperta.

  • Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (najdroższe formaty z listy).

Zrób to sam, sprawdzę wynik

W tej grupie są formaty, które pozwalają uczniowi na samodzielne działanie i pokazują ekspertowi tylko efekt końcowy.

  • Projekty grupowe (np. gdy studenci realizują projekt w trakcie studiów i bronią go dyplomem)

  • Współpraca nad dokumentami lub interaktywną tablicą.

 

Teraz stajemy przed bardzo ważnym pytaniem - jakich narzędzi możemy użyć do prowadzenia lekcji w poszczególnych formatach? Zatem zobaczmy!

Niedrogie i bezpłatne narzędzia do nauki online

Nie da się ukryć, że wdrożenie wielu formatów wiąże się zazwyczaj z dość dużymi kosztami. Na przykład, aby nagrać wysokiej jakości wideo, potrzebujesz studia, profesjonalnej kamery, naświetlonego oświetlenia i usług kamerzysty.

Ale!

Wspaniałe wyniki można także osiągnąć przy małym budżecie.

Niżej znajdziesz 9 usług, które można wykorzystać do tworzenia różnych formatów lekcji online.

 

9 usług i konstruktorów do tworzenia szkoleń w różnych formatach:


  • Camtazia - film z ekspertem, screencasty
  • Canva - tworzenie prostych animacji, prezentacji, nfografika
  • Prezi - prezentacje
  • Tilda - longreads
  • Chatfuel - boty na czacie
  • Learning.apps -symulatory
  • Anchor -podcasty
  • MyOwnConferenc - szkolenia online

Polecam wpisy:

5 pomysłów na bota w biznesie oraz TOP 7 narzędzi do jego budowy.

Błędy przy tworzeniu kursów online. Jak nie zabić e-learning jeszcze przed startem kursu?