Istnieje wiele klasyfikacji formatów w edukacji online. Dzisiaj podam te, z których sama korzystałam. Podoba mi się myśl Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam, pozwól mi zrobić - a zrozumiem”.
Zgodnie z tym powiedzeniem proponuję podzielić formaty na: teorię i praktykę
A) Teoria
Mówię, a ty słuchasz (obejmuje to wszelkie formaty, w których ekspert przekazuje informacje za pomocą mowy, a uczeń słucha i zapamiętuje)
Ja robię, ty oglądasz (tutaj ekspert nie musi mówić, ale „pokazuje informacje” w praktyce. W tym przypadku student pozostaje biernym obserwatorem).
B) Praktyka
Ty robisz, ja poprawiam (w tym przypadku uczeń tworzy dane działo, a nauczyciel poprawia w trakcie procesu tworzenia)
Robisz to sam, ja sprawdzam wynik (tutaj nauczyciel koryguje wynik pracy, a nie jej przebieg).
Zobaczmy, jakie formaty mogą znajdować się w każdej z wymienionych teorii:
„Mówię, a ty słuchasz”
W tej grupie będą formaty, za pomocą których będziemy przekazywać informacje uczniowi.
Wideo (webinar, nagranie webinarium, film instruktażowy)
Animacja (w formie bazgrołów lub kreskówki).
Lekcje audio (wykłady audio, audiobooki, podcasty).
Teksty (książki, artykuły, długie książki). W tym przypadku „rozmawiamy” z uczniem za pomocą tekstu.
Materiał wizualny: infografiki, mapa myśli, slajdy.
Ja robię, ty oglądasz
Ta grupa będzie miała różne formaty, które pomogą nam w zademonstrowaniu uczniowi, jak wykonać określoną czynność.
Może to być film przedstawiający działania eksperta, screencast (nagrywanie ekranu), tablica wirtualna, udostępnianie ekranu na żywo.
Ty robisz, ja poprawiam
W tej grupie znajdują się formaty, które pozwalają na wyrażenie opinii na temat działań w momencie ich wykonywania.
Grupy mastermind, burze mózgów, kursy mistrzowskie (wszystko to można zrobić w Zoom, MyOwnConference, Clickmeeting).
Sparing (na przykład w formie dyskusji między dwoma uczniami, gdzie nauczyciel pełni rolę arbitra i komentuje cały proces ćwiczenia).
Interaktywne filmy.
Gry, quizy (takie, w których uczestnik natychmiast otrzymuje informację zwrotną i rozumie, co zrobił dobrze, a gdzie popełnił błąd).
Boty na czacie.
Symulatory (dialogi, symulatory wideo, zapamiętywanie). Tutaj informacja zwrotna jest udzielana automatycznie, bez udziału eksperta.
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (najdroższe formaty z listy).
Zrób to sam, sprawdzę wynik
W tej grupie są formaty, które pozwalają uczniowi na samodzielne działanie i pokazują ekspertowi tylko efekt końcowy.
Projekty grupowe (np. gdy studenci realizują projekt w trakcie studiów i bronią go dyplomem)
Współpraca nad dokumentami lub interaktywną tablicą.
Teraz stajemy przed bardzo ważnym pytaniem - jakich narzędzi możemy użyć do prowadzenia lekcji w poszczególnych formatach? Zatem zobaczmy!
Niedrogie i bezpłatne narzędzia do nauki online
Nie da się ukryć, że wdrożenie wielu formatów wiąże się zazwyczaj z dość dużymi kosztami. Na przykład, aby nagrać wysokiej jakości wideo, potrzebujesz studia, profesjonalnej kamery, naświetlonego oświetlenia i usług kamerzysty.
Ale!
Wspaniałe wyniki można także osiągnąć przy małym budżecie.
Niżej znajdziesz 9 usług, które można wykorzystać do tworzenia różnych formatów lekcji online.
9 usług i konstruktorów do tworzenia szkoleń w różnych formatach:
- Camtazia - film z ekspertem, screencasty
- Canva - tworzenie prostych animacji, prezentacji, nfografika
- Prezi - prezentacje
- Tilda - longreads
- Chatfuel - boty na czacie
- Learning.apps -symulatory
- Anchor -podcasty
- MyOwnConferenc - szkolenia online
Polecam wpisy:
5 pomysłów na bota w biznesie oraz TOP 7 narzędzi do jego budowy.
Błędy przy tworzeniu kursów online. Jak nie zabić e-learning jeszcze przed startem kursu?