Istnieje wiele klasyfikacji formatów w edukacji online. Dzisiaj podam te, z których sama korzystałam. Podoba mi się myśl Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam, pozwól mi zrobić - a zrozumiem”.
Zgodnie z tym powiedzeniem proponuję podzielić formaty na: teorię i praktykę
A) Teoria
Mówię, a ty słuchasz (obejmuje to wszelkie formaty, w których ekspert przekazuje informacje za pomocą mowy, a uczeń słucha i zapamiętuje)
Ja robię, ty oglądasz (tutaj ekspert nie musi mówić, ale „pokazuje informacje” w praktyce. W tym przypadku student pozostaje biernym obserwatorem).
B) Praktyka
Ty robisz, ja poprawiam (w tym przypadku uczeń tworzy dane działo, a nauczyciel poprawia w trakcie procesu tworzenia)
Robisz to sam, ja sprawdzam wynik (tutaj nauczyciel koryguje wynik pracy, a nie jej przebieg).
Zobaczmy, jakie formaty mogą znajdować się w każdej z wymienionych teorii:
„Mówię, a ty słuchasz”
W tej grupie będą formaty, za pomocą których będziemy przekazywać informacje uczniowi.
- Wideo (webinar, nagranie webinarium, film instruktażowy) 
- Animacja (w formie bazgrołów lub kreskówki). 
- Lekcje audio (wykłady audio, audiobooki, podcasty). 
- Teksty (książki, artykuły, długie książki). W tym przypadku „rozmawiamy” z uczniem za pomocą tekstu. 
- Materiał wizualny: infografiki, mapa myśli, slajdy. 
Ja robię, ty oglądasz
Ta grupa będzie miała różne formaty, które pomogą nam w zademonstrowaniu uczniowi, jak wykonać określoną czynność.
Może to być film przedstawiający działania eksperta, screencast (nagrywanie ekranu), tablica wirtualna, udostępnianie ekranu na żywo.
Ty robisz, ja poprawiam
W tej grupie znajdują się formaty, które pozwalają na wyrażenie opinii na temat działań w momencie ich wykonywania.
- Grupy mastermind, burze mózgów, kursy mistrzowskie (wszystko to można zrobić w Zoom, MyOwnConference, Clickmeeting). 
- Sparing (na przykład w formie dyskusji między dwoma uczniami, gdzie nauczyciel pełni rolę arbitra i komentuje cały proces ćwiczenia). 
- Interaktywne filmy. 
- Gry, quizy (takie, w których uczestnik natychmiast otrzymuje informację zwrotną i rozumie, co zrobił dobrze, a gdzie popełnił błąd). 
- Boty na czacie. 
- Symulatory (dialogi, symulatory wideo, zapamiętywanie). Tutaj informacja zwrotna jest udzielana automatycznie, bez udziału eksperta. 
- Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (najdroższe formaty z listy). 
Zrób to sam, sprawdzę wynik
W tej grupie są formaty, które pozwalają uczniowi na samodzielne działanie i pokazują ekspertowi tylko efekt końcowy.
- Projekty grupowe (np. gdy studenci realizują projekt w trakcie studiów i bronią go dyplomem) 
- Współpraca nad dokumentami lub interaktywną tablicą. 
Teraz stajemy przed bardzo ważnym pytaniem - jakich narzędzi możemy użyć do prowadzenia lekcji w poszczególnych formatach? Zatem zobaczmy!
Niedrogie i bezpłatne narzędzia do nauki online
Nie da się ukryć, że wdrożenie wielu formatów wiąże się zazwyczaj z dość dużymi kosztami. Na przykład, aby nagrać wysokiej jakości wideo, potrzebujesz studia, profesjonalnej kamery, naświetlonego oświetlenia i usług kamerzysty.
Ale!
Wspaniałe wyniki można także osiągnąć przy małym budżecie.
Niżej znajdziesz 9 usług, które można wykorzystać do tworzenia różnych formatów lekcji online.
9 usług i konstruktorów do tworzenia szkoleń w różnych formatach:
- Camtazia - film z ekspertem, screencasty
- Canva - tworzenie prostych animacji, prezentacji, nfografika
- Prezi - prezentacje
- Tilda - longreads
- Chatfuel - boty na czacie
- Learning.apps -symulatory
- Anchor -podcasty
- MyOwnConferenc - szkolenia online
Polecam wpisy:
5 pomysłów na bota w biznesie oraz TOP 7 narzędzi do jego budowy.
Błędy przy tworzeniu kursów online. Jak nie zabić e-learning jeszcze przed startem kursu?
